Lead Magnet co to jest i jakie są przykłady dobrej darmowej przynęty, która zachęci potencjalnego klienta do pozostawienia swoich danych kontaktowych. Darmowa próbka umożliwia później kontynuowanie marketingu, budowanie relacji i zaufania z nowymi odbiorcami.
Nawet jeśli nigdy wcześniej nie miałeś kontaktu z lead magnets, to z pewnością nieraz zostawiłeś swojego maila czy nawet numer telefonu podczas pobierania czegoś darmowego, ale wartościowego. Mógł to być poradnik, kurs online, webinar, bon rabatowy w sklepie internetowym czy możliwość korzystania z serwisu np. z filmami przez 14 dni za darmo, ale wyłącznie po rejestracji, czyli podaniu adresu email albo numeru telefonu. Tego rodzaju darmowe oferty pozwalają szybko budować listę mailingową osób zainteresowanych danym tematem.
Przykład: jeżeli prowadzisz cukiernię, to lead magnetem mógłby być prosty poradnik z różnymi wskazówkami cukierniczymi oraz najlepszymi przepisami.
Lead magnet – co to jest?
Kiedy lepiej już poznasz ten temat, to zobaczysz że zdobywanie osób zainteresowanych za pomocą lead magnet jest dosyć proste. Jedyne co musisz zrobić, to dać bardzo dobrą darmową przynętę w zamian za adres email odbiorcy.
Jest to również pewnego rodzaju transakcja WIN – WIN, ponieważ dajesz potencjalnym klientom ogromną wartość w zamian za przekazanie swoich danych. Najprostszym i standardowym rozwiązaniem jest przygotowanie poradnika najlepiej w formie ebooka w PDF. Może to być jednak również coś innego, jak dostęp do nagrania wideo, lista kontrolna albo case study. Pomysłów na Lead Magnet jest mnóstwo.
Lead magnet – dlaczego warto stosować?
Kupowanie list mailingowych jest kiepskim rozwiązaniem, dlatego warto poszukać innego sposobu, aby budować listę subskrybentów i najlepszy w tym celu okazuje się lead magnet. Najszybciej zbudujesz listę adresową potencjalnych klientów, kiedy zaoferujesz coś naprawdę wartościowego dla Twojej grupy odbiorców w zamian za adres email. Albo telefon, jeżeli dzwonisz do klientów i przedstawiasz ofertę.
Przygotowując dobrą darmową przynętę, Twoja praca staje się znacznie łatwiejsza i efektywniejsza. Twoje lead magnety pracują dla ciebie przez 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu, pozyskując cały czas nowe kontakty na listę mailingową. Działa to w każdej branży niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem firmy, marketerem internetowym, freelancerem czy po prostu prowadzisz bloga i chcesz znacznie więcej zarabiać.
Lead magnet – cechy dobrej darmowej przynęty na klienta
Lead magnet możesz umieścić na Facebooku, na Instagramie, YouTube, swoim blogu czy gdziekolwiek indziej. W wielu różnych miejscach możesz pozyskiwać dane do potencjalnych klientów, ale należy pamiętać o tym, aby darmowa przynęta była tematycznie powiązana z branżą, w której działasz. Musi to być coś, co ma wysoką wartość dla Twojej grupy docelowej, daje natychmiastową satysfakcję czy rozwiązuje problem.
Bardzo dobrym przykładem Lead magnet jest produkt cyfrowy. Może to być ebook, kurs online, excele, planery, video, nagranie webinaru, dostęp do narzędzi online, dostęp do serwisu, dostęp do grupy na Facebooku, i tak dalej. Najlepiej działają darmowe oferty z natychmiastowym dostępem, ponieważ ludzie uwielbiają natychmiastową satysfakcję.
Najważniejsze cechy dobrego lead magnetu to:
- natychmiastowy dostęp,
- natychmiastowa satysfakcja,
- rozwiązanie problemu,
- ogromna wartość,
- konkretna wiedza i instrukcja,
- demonstracja unikalnej propozycji sprzedaży.
Jednym słowem lead magnets muszą być tak dobre, aby potencjalni klienci po ich pobraniu, byli przekonani o tym, że znacznie lepiej jest kupić u nas niż u naszej konkurencji.
Lead magnet – przykłady 10 sprawdzonych rozwiązań
1. Poradnik ebook PDF lub arkusz na przykład budżet domowy.
Zawsze sprawdzonym pomysłem na lead magnet są poradniki. W internecie znajdziesz mnóstwo poradników czy to miłosnych np. jak poderwać dziewczynę, czy motoryzacyjnych np. lakierowania samochodu.
Znajdziesz poradnik inwestowania, oszczędzania, reklamowania się, poradniki psychologiczne, poradniki dla rodziców, i tak dalej. Istotne jest to, aby dokładnie określić, czym będzie zainteresowana Twoja grupa docelowa. W przypadku blogów o oszczędzaniu pieniędzy bardzo chętnie przez ludzi pobierane były dokumenty Excel np. budżet domowy.
2. Planer albo kalendarz
Kalendarze albo planery cieszą się w ostatnim czasie ogromną popularnością zwłaszcza pod koniec starego i na początku nowego roku, kiedy wszyscy planują swoje cele i marzenia, które chcą osiągnąć. Takie produkty zdecydowanie ułatwiają organizacje oraz pozwalają uporządkować życie zawodowe i obowiązki domowe.
Taka darmowa przynęta może zawierać grafikę związaną z naszą firmą lub dyskretne logo. Można tutaj przygotować również format do wydruku, dzięki czemu potencjalny klient przez cały rok będzie miał na swoim biurku nasz darmowy produkt. Kampania reklamowa, która będzie skierowana wyłącznie do tych osób, które są na naszej liście mailingowej, będzie znacznie skuteczniejsza, ponieważ zdobyliśmy już zaufanie u potencjalnych klientów.
3. Kurs online
Zaoferowanie darmowego kursu online składającego się z kilku lekcji jest bardzo dobrym przykładem lead magnetu. Może być tworzony w formie wideo albo tekstowej. Najważniejsze jest to, aby był na konkretny temat i rozwiązywał problemy Klientów czy w czymś im pomagał.
Tak przygotowany materiał dzielimy na krótkie lekcje i każdego dnia wysyłamy jedną, aby nie zasypać subskrybenta od razu dużą ilością informacji. Bardzo pomocne są w tym narzędzia do marketingu online od Getresponse, gdzie możemy stworzyć stronę z Lead magnet oraz ustawić automatyczną wysyłkę maili. W ten sposób raz wykonana praca działa dla nas przez wiele kolejnych lat.
Ponadto dajemy subskrybentom coś bardzo wartościowego w dłuższym przedziale czasowym, co pozwala nawiązać bliższą relację i bardziej przekonać potencjalnych klientów do zakupu naszego produktu, usług czy konsultacji.
4. Webinary – spotkania i wydarzenia online
Webinary, wydarzenia i spotkania online to bardzo dobrze działające lead magnets. Organizujesz konferencję internetową, na której omawiasz jakiś ważny temat, którym zainteresowana jest twoja grupa docelowa. Prezentację biznesową możesz wykonać sam albo zaprosić dodatkowych prezenterów i gości np. Klienta który skorzystał z produktu czy usług i jest mega zadowolony. To daje bardzo silny dowód społeczny, że to, co oferujesz jest świetnym rozwiązaniem dla pozostałych zainteresowanych osób.
5. lead magnet jako darmowa konsultacja
W wielu przypadkach, zwłaszcza gdy chodzi o drogie produkty czy usługi, Klienci po prostu potrzebują się z kimś skonsultować, zanim podpiszą umowę abonamentową np. na rok. Jeżeli więc prowadzisz usługi online czy rozwiązujesz problemy klientów na Skype, to warto wprowadzić darmowe konsultacje trwające około 15 minut w zamian za adres email.
Jest to bardzo dobry lead magnet, który przyciąga wielu potencjalnych klientów, a z drugiej strony od razu podczas rozmowy dokładnie wiesz, czy jest to osoba, z którą będziesz chciał współpracować i robić biznes.
6. Bezpłatna wycena
Ludzie w internecie wyszukują codziennie tysiące różnych produktów. Zanim jednak zdecydują się na zakup, dokonują porównania. Na pewno też porównywałeś ubezpieczenia samochodu, ratę kredytu w różnych bankach czy inne usługi.
Bezpłatna wycena jako lead magnet będzie działać na pewno skutecznie i wygeneruje wiele zapisów na listę mailingową. Niektórzy doradcy finansowi oferują darmowe porównanie kredytów hipotecznych i znalezienie najlepszej oferty. Jest to oczywiście bezpłatne, ale doradca kredytowy, który dostarczy klienta bankowi, otrzyma z tego tytułu kilka procent prowizji od kredytu mieszkaniowego, co czasami wynosi nawet kilka tysięcy złotych prowizji od jednego klienta.
7. Bon rabatowy
Nie ma osób na świecie, które nie kochają rabatów i zniżek. Zawsze lepiej nam jest kupić coś o 10% czy 20% taniej niż za normalną cenę. Bony rabatowe jako lead magnet działają bardzo dobrze i najczęściej możemy je zobaczyć w sklepach internetowych, które oferują pobranie kodu rabatowego w zamian za podanie adresu e-mail.
Większość marketerów zajmujących się sklepami internetowymi dobrze o tym wie, że na pierwszych zakupach takiego klienta nie zarobimy za dużo, a czasami wyjdziemy wyłącznie na zero. Jednak budujemy sobie w ten sposób listę klientów, którzy mogą kupić od nas ponownie w przyszłości. Na krótką metę taką promocją nigdy dużo nie zarobimy, ale jeżeli przeprowadzimy kolejne kampanie reklamowe wyłącznie do klientów, to reklama będzie tania i zdecydowanie bardziej skuteczna. W dłuższej perspektywie dużo na tym zyskamy.
Świetnym pomysłem jest wprowadzenie produktów abonamentowych np. witamin, które trzeba kupować każdego miesiąca np. za 200 zł. Na początku więc będziemy wyłącznie pozyskiwać nowych klientów, ale w długiej perspektywie pozyskamy mnóstwo klientów abonamentowych, co pozwoli prowadzić stabilny biznes.
8. Darmowa dostawa
Coraz częściej Klienci zwracają uwagę na to, czy dostawa oferowana jest bezpłatnie, czy trzeba ponosić dodatkowe koszty. Wielu z nich decyduje się na to, aby kupić więcej w jednym sklepie, dzięki czemu będą mogli skorzystać z opcji darmowej dostawy.
Wielu przedsiębiorców działających w branży e-commerce oferuje darmową dostawę jako lead magnet, ponieważ jest to jedna z najlepszych strategii budowania bazy mailingowej. Niektórzy z nich twierdzą, że darmowa dostawa jest znacznie lepszą przynętą na klientów niż kupony rabatowe.
9. Case study
Case study to kolejny bardzo skuteczny lead magnet, który pozwala przekonać odbiorców, że nasze produkty czy usługi są wyjątkowe. Spowodowane jest o tym, że case study pokazuje cały proces, jaki klient musi przejść, aby wygenerować podobne wyniki. Jeżeli już pomogłeś komuś osiągnąć taki cel, to potencjalni klienci uświadamiają sobie, że im też możesz pomoc osiągnąć konkretne efekty. Dodatkowo taka darmowa przynęta dowodzi temu, że jesteśmy specjalistami godnymi zaufania i współpracy.
10. Bezpłatna próbka jako lead magnet
W wielu przypadkach można zastosować lead magnet jako bezpłatną próbkę. Z pewnością przynajmniej raz w życiu otrzymałeś od kogoś darmową próbkę perfum, kosmetyku, karmy dla psa czy nawet popularnego cukierka krówka. W internecie jest jeszcze łatwiej, ponieważ możesz zaoferować darmowe lekcje do kursu angielskiego, programu komputerowego, darmowy dostęp do serwisu na kilka dni, do gier, do filmów czy nawet swojego prywatnego życia, tak jak to robią gwiazdy showbiznesu na onlyfans.
Jak stworzyć dobry z magnet?
Dobrze już wiesz, co to jest Lead Magnet i jakie jest jego zadanie. Niezależnie od tego, czy zastosujesz Lead Magnet na Facebook, YouTube, Instagram czy na swoim blogu, to zawsze musisz pamiętać, że ma to być bardzo dobra darmowa przynęta na nowych klientów.
Zrób proste ćwiczenie i zastanów się dzisiaj, co może przydać się Twoim klientom czy Twojej grupie docelowej, do której piszesz na swoim blogu. Jaki poradnik możesz przygotować, aby rozwiązać konkretny problem Twojej społeczności albo uprościć komuś życie tworząc gotowy przewodnik krok po kroku np. jak bezpiecznie kupić mieszkanie. Na tej stronie masz zebrane najlepsze pomysły, ale oczywiście nie są to wszystkie przykłady lead magnets, jakie można zastosować.